slutfört den permanenta signeringen Nigeria tröja
  • eltic har slutfört den permanenta signeringen av Odsonne Edouard från Paris Saint-Germain i vad den Sverige tröja skotska klubben sa är den största överföringen i sin historia.

Beslutet att utlösa Edouards köpoption, Nigeria tröja vars värde inte avslöjades Ryssland tröja men som rapporterats vara £ 10 miljoner, innebär att flytten för franska ungdomsinternat överträffade Chris Suttons överföring från Chelsea 2000.

"Från det ögonblick som jag gick in i Celtic, har klubben känt mig som hemma för mig," Edouard, som undertecknade ett fyraårigt kontrakt, sa i ett uttalande som meddelade flytten. "Jag har blivit gjord för att känna mig så välkommen av alla på klubben och våra fans har gett mig så Sverige tröja briljant stöd.

"Celtic är en av världens fina fotbollsklubbar och jag var desperat att göra mitt drag permanent. Scenerna från maj, när vi uppnådde en sådan historisk dubbel diskant och gjorde staden levande är fortfarande mycket fräscha i våra minnen."

Edouard spelade 29 matcher och gjorde 11 mål över alla uttagna tävlingar med Celtic förra säsongen, att vinna Premiership titel, den skotska FA Cup och League Cup.

"Vi är mycket glada över att göra en så viktig underteckning, säger Celtic-tränaren Brendan Rodgers i uttalandet. "Odsonne är en av de bästa unga spelare jag har arbetat med och en av Europas bästa.

"Våra fans såg precis vad Frankrike barn tröja han kan förra säsongen och vi ser fram emot att jobba med honom igen när vi ser ut att bygga på den enorma framgång som vi uppnådde förra året.

Edouard, en PSG ungdomsakademikandidat, vann Frankrike under 19-mästerskapet med klubben 2015-16.

I sitt eget uttalande gratulerade PSG Edouard "på sin utmärkta säsong i Skottland" innan han önskade honom "en lång och framgångsrik karriär".

Edouards försäljning hjälper PSG i deras strävan att höja rapporterade 40 miljoner euro till 60 miljoner euro före slutet av månaden för att undvika kortsiktiga finansiella rättvisa sanktioner i samband med UEFA: s undersökning av sina 2015-17-konton.

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!